Montaż tego typu bramy przede wszystkim wymaga miejsca na otwierające się po łuku wrota. Jest to rozwiązanie najczęściej wybierane, konstrukcje tego typu mogą być wyposażone w automatykę. Bramy rozwierne to klasyczne dwuskrzydłowe lub jednoskrzydłowe wrota, osadzone na zawiasach zamontowanych w ościeżnicy. Najpopularniejsze konstrukcje mają ościeżnice i ramy wykonane z zamkniętych ocynkowanych profili stalowych, a wypełnienie, różnego rodzaju materiałami – deskami, blachą albo panelami. Skrzydła mogą być ocieplone panelem z pianką poliuretanową. Natomiast w wersji nieocieplonej poszycie jest najczęściej zrobione z blachy stalowej profilowanej T-8 lub T-10 w układzie pionowym, poziomym lub ukośnym, a całość pokryta farbą poliestrową. Można także zastosować grubą blachę gładką. Czasem skrzydła ociepla się styropianem i osłania od wewnątrz dekoracyjnymi panelami (najczęściej z PCV).
Do rozwiernych bram można dokupić automatykę z dwoma popychaczami otwierającymi wrota. Ale należy pamiętać o tym, że zamontowanie siłowników uruchamiających bramę wiąże się ze sporym zwężeniem światła przejazdu. Sposób montażu: bramy umieszcza się najczęściej we wnęce grubości muru, stosując taką samą zasadę jak w przypadku montażu okien i drzwi. Jeżeli garaż jest ocieplony, ustawia się ją na skraju muru i izolacji (jak okno), aby zmniejszyć mostek cieplny.
Brama uchylna osadzona jest w ościeżnicy wykonanej z profili stalowych, którą mocuje się do ścian garażu. Profile są jednocześnie prowadnicami, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Obecnie produkuje się bramy z dodatkowym prowadzeniem górnym lub bez. W pierwszym przypadku do sufitu mocowane są dwie dodatkowe prowadnice, po których poruszają się rolki zainstalowane w górnych narożnikach bramy. Natomiast w bramach bez prowadzenia górnego (dzięki odpowiedniemu mechanizmowi unoszącemu skrzydło) wystarczą profile boczne. Bramy uchylne są wygodne w obsłudze dzięki sprężynom wspomagającym podnoszenie i opuszczanie skrzydła. Sprężyny sprawiają, że wystarczy zainicjowanie ruchu, a brama samoczynnie zamyka się lub otwiera, nawet w przypadku tych dużych i ciężkich. Bramy uchylne podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku około 1,5m przed bramę - tyle przestrzeni wymaga aby ją otworzyć lub zamknąć. Konstrukcja może być wypełniona blachą stalową lub aluminiową z przetłoczeniami pionowymi, poziomymi, a także drewnem. Obecnie za bramę uchylną nieocieploną możemy zapłacić około 180 zł/m2.
Napęd to siłownik z wbudowaną centralką sterującą, służący do automatycznego otwierania i zamykania bramy garażowej. Niejednokrotnie sprzedawany jest w komplecie z akcesoriami: odbiornikiem fal radiowych i pilotem oraz fotokomórkami działającymi na podczerwień. Trzeba pamiętać też o tym, że napędy mogą być zasilane napięciem 230 lub 24 V. Mają możliwość awaryjnego odblokowania, które pozwala na korzystanie z bramy również podczas przerw w dostawie prądu. Natomiast rodzaj napędu dobiera się w zależności od ciężaru i wymiarów bramy oraz sposobu jej pracy. Warto wiedzieć, że na przykład do bramy zarówno segmentowej, jak i uchylnej stosuje się napędy z prowadnicą. Natomiast nawijanie na wał bramy rolowanej umożliwia urządzenie znajdujące się w jego wnętrzu. Pilot do zdalnego sterowania to nadajnik radiowy, który współpracuje z odbiornikiem umieszczonym w centrali sterującej. W rozbudowanych wersjach automatyki stosuje się moduły GSM – wtedy bramę można otworzyć, na przykład wysyłając SMS.
Każdą bramę możemy zautomatyzować, trzeba jedynie zadać o dobór właściwego napędu oraz odpowiednie ustawienie jego parametrów, dostosowując je danego sposobu otwierania. Ponadto, rodzaj napędu należy dobrać do wielkości (powierzchni i wysokości, czasem szerokości) oraz ciężaru bramy, a także częstotliwości otwarć.
Dodatkowo należy pamiętać, że wybierając napęd warto mieć na uwadze deklarację zgodności z normą europejską EN 13241-1, której potwierdzeniem jest znak CE.