Różne, Porady

Nowoczesna wiata aluminiowa

Wiata garażowa, czyli tańsza alternatywa garażu jest chętnie wykorzystywana w nowoczesnym budownictwie. Wynika to z jej licznych zalet, a więc możliwości zabezpieczenia auta, mniejszych kosztów czy prostszych formalności. Jednak budowa wiaty garażowej wymaga wyboru odpowiedniego typu konstrukcji i materiału. Które z nich są najpopularniejsze? Jakie są ich zalety i wady?

Wiata garażowa jest dla wielu jedyną możliwością zabezpieczenia samochodu. Wybiera się ją również dlatego, że potrafi świetnie wkomponować się w krajobraz ogrodowy lub stworzyć razem z budynkiem mieszkalnym spójną, atrakcyjną całość.

Zalety i wady wiaty garażowej

Klasyczna wiata garażowa to oszczędność miejsca. Proste lub bardziej zabudowane zadaszenie chroni samochód przez niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (deszcz, śnieg, grad, mocne słońce). Wiata garażowa w porównaniu do garażu jest na ogół znacznie tańsza. Przy budowie prostej konstrukcji nie ma wydatków związanych z fundamentami, ścianami, a także montażem okien lub bramy wjazdowej. Do budowy prostego zadaszenia zachęca minimum formalności. Czy wiata garażowa wymaga pozwolenia? Jeśli jej powierzchnia nie przekracza 35 m² lub 50 m² (gdy znajduje się na działce z budynkiem mieszkalnym), wystarczy zgłosić chęć jej budowy w urzędzie miasta bądź w starostwie powiatowym. Jakie są wady wiaty garażowej? Konstrukcja z samym zadaszeniem nie chroni przed mrozem i nie zabezpiecza auta przed kradzieżą. W przypadku wiaty garażowej o dużej powierzchni zwiększa się też ilość formalności i koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

drewniana wiata na dwa auta Viner fot. ogrodosfera.pl

Najpopularniejsze rodzaje wiat garażowych

Wiaty garażowe można podzielić ze względu na typ konstrukcji, jak i rodzaj materiału, z jakiego są wykonane. Najczęściej budowane są wiaty przylegające do budynku. Jest to najprostszy i stabilny układ, dzięki któremu można zaoszczędzić miejsce i lepiej zagospodarować dostępną przestrzeń. Niekiedy są one wykończone takim samym pokryciem dachowym jak budynek, choć generuje to wyższe koszty. Z kolei wiata wolnostojąca zajmuje nieco więcej miejsca, jednak lepiej sprawdza się w zadaszeniu kilku samochodów. Można w niej zastosować dach dwuspadowy.

Kolejny podział wiat garażowych związany jest z materiałem konstrukcyjnym. Do najpopularniejszych modeli należą:

  • Wiaty drewniane – jest to model najprostszy i najtańszy. Konstrukcja z drewna jest solidna, jednak wymaga odpowiedniej impregnacji, chroniącej materiał przed wilgocią (bez impregnacji drewno jest narażone na wilgoć i pleśń). Do wykonania takiej wiaty najczęściej stosuje się lite drewno sosnowe lub świerkowe, choć modele klejone wykazują większą odporność na powstawanie pęknięć. Pokrycie takiej konstrukcji wykonuje się zarówno z blachy, jak i gontu, dachówki czy poliwęglanu. Do wyboru tej konstrukcji zachęca łatwy montaż i jej ekologiczny charakter.
  • Wiaty aluminiowe – stanowią dobrą alternatywę dla konstrukcji drewnianych. Coraz popularniejsze są wiaty aluminiowe z poliwęglanowym dachem. W przeciwieństwie do drewna nie wymagają konserwacji. Takie wiaty są łatwe w montażu i prezentują się bardzo nowocześnie. Poliwęglanowy dach jest za to lekki, bezpieczny, wytrzymały, zapewnia dużą przepuszczalność światła i jest odporny na duże różnice temperatur. Wadą wiaty aluminiowej jest mniej naturalny niż drewno wygląd, choć przekłada się ona na lepszą jakość materiału, czyli trwałość na lata. Warto też wspomnieć, że niektórzy producenci np. Palram dają wieloletnią gwarancję, można to sprawdzić na palram.pl.

wiata poliwęglanowa Vitoria marki Palram

Najważniejszymi czynnikami, które należy brać pod uwagę przy wyborze wiaty garażowej to ilość wolnego miejsca (wiata wolnostojąca, przydomowa, jednospadowa lub dwuspadowa), wysokość budżetu i styl wykończenia budynku, przy którym ma się znajdować.