Bezpieczeństwo i Automatyka

Kupno bramy przesuwnej to dzisiaj łatwa sprawa. Czy na pewno? Niniejszy wpis pozwoli Ci ocenić, na co zwrócić szczególną uwagę, gdy chcesz oszczędzić sobie nerwów i zawodu, gdy wybieramy siłownik do bramy przesuwnej.

Fachowcy z firmy Montersi - https://www.montersi.pl/automatyka-bram pomogą nam odpowiedzieć na kilku nurtujących nas pytań.

Jak to wygląda w teorii?

Samonośne bramy przesuwne są wyposażone w profil ze stali lub aluminium. Pośrodku jest wycięcie, na którym buduje się konstrukcję skrzydła. Nasuwa się na dwa lub więcej zespołów wózków jezdnych, które z kolei są zbudowane z rolek z łożyskami.

 

Montaż i regulacja bramy

Bardzo dużo leży po stronie montera i wykonawcy. Przede wszystkim – trzeba zespoły wózków osadzić na betonowej płycie, która jako fundament zapewnia stabilność tej konstrukcji. Należy tu zwrócić uwagę na głębokość wylania betonu. Trzeba też pamiętać o strefie przemarzania gruntu, fundament zbyt płytki będzie powodował, że zimą konstrukcja będzie się podnosić, a latem opadać. Głębokość minimalna to 1 metr. Ważna jest także szerokość płyty. Często wychodzi na to, że brak miejsca, by zamocować podstawę siłownika. Konstruktor musi zadbać też o odpowiedni przepust, żeby tam przeprowadzić instalację elektryczną. Chodzi o uniknięcie rozkuwania zrealizowanego fundamentu.

 

Rolki jezdne

Tu nie ma mowy o oszczędnościach. Od łożysk i rolek zależy bardzo dużo. Jeśli chcesz postawić na tanie, szybko zauważysz bardzo głośną pracę bramy. A nowy siłownik po prostu momentalnie się sfatyguje. Gdy montujemy nową konstrukcję, trzeba rozważyć odległość od siebie wózków jezdnych. Gdy mamy do czynienia ze zbyt małym rozstawem, konstrukcja zostanie przełamana, gdy praca bramy z kolei będzie problematyczna, bo nie będzie domykało się skrzydło.

 

Element przeciwwagi

Warkocz w bramie przesuwnej będzie pełnił rolę przeciwwagi. Docelowo ma ona równoważyć ciężar bramy w ruchu. Tu konstruktor też ma bardzo duże znaczenie. Przeciwwaga zwyczajowo ma się mieścić w przedziale od 1/3 do ½ szerokości światła przejazdu.

 

Brama – poziomowanie

Gdy dojdzie do montażu bramy, trzeba ją wypoziomować. Otwieranie lub zamykanie samoistne bramy ręcznej to zjawisko niepożądane. Jeśli tak się zdarzy, po założeniu automatu brama będzie pracować głośno – konkretniej koło zębate w napędzie. A tym samym, wszystkie mechaniczne części siłownika będą ulegały znacznie szybszej eksploatacji.

 

Napęd – jaki wybrać?

Trzeba określić typ siłownika do bramy przesuwnej - https://www.montersi.pl/silowniki-do-bram-przesuwnych . Na przykład – do pracy przydomowej, mniej więcej do 50 cykli na dobę. Powyżej 50 cykli na dobę mówimy już o siłowniku przemysłowym. To bardzo ważne. Czasem bywa, ze nawet mocna marka może szybko się zepsuć jeszcze przed upływem gwarancyjnego okresu. Gdy intensywnie pracuje siłownik, mamy do czynienia z dużym zapasem mocy. Gdy wybieramy, warto zwrócić uwagę na napędy Nice. Na przykład ROBUS1000, RUN1500. Do przydomowej pracy z kolei, świetnie będą się sprawdzały mniejsze napędy od tego producenta, jak choćby ROBUS400, ROBUS600.

 

Długość i ciężar bramy

W specyfikacji firmy produkujące napędy zawsze podają maksymalny ciężar bramy, z którym konkretny model może kooperować. Trzeba pamiętać o zachowaniu zapasu mocy w granicach 30-40%. warunki atmosferyczne są również istotne, bo silne mrozy powodują że gęstnieje smar w przekładniach. W efekcie mamy większe opory tarcia, gdy pracują siłowniki. Sprawa wygląda podobnie w przypadku długości skrzydła. Tu także warto zerknąć do informacji w specyfikacji modelu.

 

Listwa zębata

Aby siłownik prawidłowo współpracował z bramą, taka listwa to absolutna konieczność. Rynek oferuje różne listwy, z tworzyw sztucznych lub metalu. Różnica leży w kwestiach montażowych. Listwę z tworzywa swobodnie przymocują blachowkręty w zestawie. Nie przykręcimy jej na profilu jezdnym bramy, bo wówczas dojdzie do unieruchomienia. Charakteryzuje ją też cichsza praca i mniejsze zużycie zębatego koła napędu. Graniczny ciężar takiej bramy to wartość 400 kilogramów.

 

Listwę metalową montujemy z kolei na nagwintowane tuleje dystansowe oraz śruby. Gdy zamontujemy i wyregulujemy bramę, będzie pracowała nieznacznie głośniej, jednak tu największym atutem jest jej wysoka wytrzymałość mechaniczna.


Centrala sterująca, napięcie zasilania

Trzeba dobrze przemyśleć wybór napędu i uzależnić go od pracy bramy. W starszych konstrukcjach gdzie mamy silniki 230V nie mamy zwalniania przy końcach manewrów i regulacji prędkości. W przeciwieństwie do silników 24V, są też głośniejsze w pracy. Warto podkreślić też obecność funkcji STANDBY. Czyli – tryb uśpienia bramy, który pozwala na oszczędzanie energii elektrycznej. Podkreślmy też funkcję amperometryczną, która wykrywa uderzenie w przeszkodę.

Otwieranie bramy w trybie awaryjnym

Gdy nie ma napięcia, trzeba odblokować przekładnię awaryjnie. Wybierając siłownik trzeba to wziąć pod uwagę – dostęp i obsługę odblokowania awaryjnego. Istotny jest materiał wykonania kluczyka. Metalowy, jeśli wkładka jest odpowiednio konserwowana, pozwoli zachować poprawną pracę na długie lata. Poza tym, można wykorzystać awaryjny akumulator PS124, który pozwoli na pracę nawet gdy zaniknie napięcie sieciowe.


Na koniec

Wykorzystując powyższe wskazówki na pewno dobierzesz odpowiednio dopasowany dla swoich potrzeb sprzęt. Pamiętaj, ze poprawne wykonanie i prawidłowy montaż są niezbędne, by odczuć pełnię zadowolenia z użytkowania takiej bramy.

Fachowe doradztwo przy wyborze odpowiedniej bramy przesuwnej znajdziesz w firmie Montersi.pl pod adresem: https://www.montersi.pl/automatyka-do-bram-przesuwnych

 

 

 

Zazwyczaj czytane